Här har vi passerat järnvägen och med möda, för min del, tagit mig upp för en brant. Nedanför syns den s,k. Fågelsjön, utgrävd för länge sen för timmerflottning.
En vilobänk är strategiskt utplacerad efter stigningen. Tetta, min dotter, egentligen döpt till Henrietta, och Tian beskådar utsikten.
Framkomna till andra sidan Fågelsjön, mest bestående av vass. Här finns tappra svanar, och på sommaren ett tranpar.
Här passerar älven. Rester av stora stenbyggen med riktiga bumlingar. Har här varit något av en sluss? Måste ta reda på hur det förhåller sig. Väldigt intressant ställe.
Blev otydligt tyvärr. Man ser knappt vattnet hur det tar sig fram.
Isbildningar av vattnet.
En större fåra av älven från Fågelsjön. Här står jag på en bro, som inte kändes särskilt säker.

Orörd mark sedan länge. Rena vildmarken.  Älven har svämmat över efter senaste nederbörden.
Strax framme vid Östersjön, där älven rinner ut. Urgamla mossiga träd och sly överallt.
Detaljbild av de gamla träden. Vackra, tycker jag.
Framme vid sjön. I dag blev det inte taget något foto av älvens utlopp. Sen först över en liten bro, sen en lättare väg upp till grusvägen, som leder hemåt. Tråkigare avsnitt av turen.
Men detta var något sevärt alldeles vid vägkanten, nästan hemma. Så enormt tjockt träd under bearbetning. Bredvid går en telefonledning. Månne bävrarna vet vilket håll de fäller åt, eller beror det på slumpen. Kommer det över ledningen blir jag utan telefon och dator. Men i och med kyligare väder, ser det inte ut som om de fortsatt. Jag var dit och plockade med mig en massa avgnagt. Jättebra att tända en brasa med.










