På längre tur med Tetta 29:e nivember

med-tetta-pa-tur1

Här har vi passerat järnvägen och med möda, för min del, tagit mig upp för en brant. Nedanför syns den s,k. Fågelsjön, utgrävd för länge sen för timmerflottning.

med-tetta-pa-tur2

En vilobänk är strategiskt utplacerad efter stigningen. Tetta, min dotter, egentligen döpt till Henrietta, och Tian beskådar utsikten.

med-tetta-pa-tur

Framkomna till andra sidan Fågelsjön, mest bestående av vass. Här finns tappra svanar, och på sommaren ett tranpar.

med-tetta-pa-tur3

Här passerar älven. Rester av stora stenbyggen med riktiga bumlingar. Har här varit något av en sluss? Måste ta reda på hur det förhåller sig. Väldigt intressant ställe.

med-tetta-pa-tur4

Blev otydligt tyvärr. Man ser knappt vattnet hur det tar sig fram.

med-tetta-pa-tur5

Isbildningar av vattnet.

med-tetta-pa-tur6

En större fåra av älven från Fågelsjön. Här står jag på en bro, som inte kändes särskilt säker.

med-tetta-pa-tur7

Orörd mark sedan länge. Rena vildmarken.  Älven har svämmat över efter senaste nederbörden.

med-tetta-pa-tur8

Strax framme vid Östersjön, där älven rinner ut. Urgamla mossiga träd och sly överallt.

med-tetta-pa-tur9

Detaljbild av de gamla träden. Vackra, tycker jag.

med-tetta-pa-tur10

Framme vid sjön. I dag blev det inte taget något foto av älvens utlopp. Sen först över en liten bro, sen en lättare väg upp till grusvägen, som leder hemåt. Tråkigare avsnitt av turen.

bavergnag-grovt-trad

Men detta var något sevärt alldeles vid vägkanten, nästan hemma. Så enormt tjockt träd under bearbetning. Bredvid går en telefonledning. Månne bävrarna vet vilket håll de fäller åt, eller beror det på slumpen. Kommer det över ledningen blir jag utan telefon och dator. Men i och med kyligare väder, ser det inte ut som om de fortsatt. Jag var dit och plockade med mig en massa avgnagt. Jättebra att tända en brasa med.

Det här inlägget postades i Blandat. Bokmärk permalänken.