Temperaturen åker hiss

Runt 3:e januari tror jag det var, vräkte det ner en massa snö, så tallbuskarnas grenar böjde sig av tyngden. Dags skaka av snön, samt skyffla gångar runt staketet i rasthagen. Hittar inte bilderna jag tog, så det får bli att par från någon gång i december i stället.spar-i-sno-1

Det kom regn, som övergick i blötsnö, som frös. Tibbarna hade mönstrat ett spår dessförinnan. Det var som isbark att gå på, knastrade under fötterna.

spar-i-sno-2

Sånt här mönster blev det under träden, där vattnet droppat från grenarna innan det frös på.

I dag är det plus igen, men all snö som kom nu senast kan knappast hinna försvinna. Ömsom kallt, som värst – 22.9 grader, ömsom varmt, som varmast +8 denna vinter.

snoras-fran-plattak

Var ut en vända, men för halt att ta en tur med tibbarna. Fotade Tettas stuga, där snötäcket nu håller på att kana av. Sonen Armas bytte till plåttak medan han bodde här. Bättre än tegeltaken, där man måste upp och skotta av, om det blir för mycket.  Tänkte det skulle synas hur smältvattnet rinner från hängrännan på mitt verandatak, men icke. +3 grader när jag skriver detta.

 

Det här inlägget postades i Blandat. Bokmärk permalänken.